Ahmadinejad is not Iran's President - احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیست - Ahmadinejad n'est pas le Président de l'Iran - Ahmadinejad is niet de president van Iran - Ahmadinedschad ist nicht der iranische Präsident - Ahmadinejad non è il Presidente dell'Iran - Ахмадинежад не президент Ирана - وأحمدي نجاد ليس الرئيس الايراني - 内贾德不是伊朗总统 - अहमदीनेजाद ने ईरान के राष्ट्रपति नहीं है - אחמדינג 'אד הוא לא נשיא איראן - Ahmadinejad bukan Presiden Iran - アハマディネジャドイラン大統領されていません - Ahmadinejad ไม่อิหร่านของประธานาธิบดี - Ахмадінежад не президент Ірану - 아마 디 네 자드이란 대통령이되지 않습니다 - Ahmedinejad İran Cumhurbaşkanı değildir - Ahmadinejad is nie Iran se president - Ахмадинеджад не е Иранският президент - Ahmadinejad ay hindi Iran's Pangulo - Ahmedinedžad nije Iran's President - Ahmadinejad ei ole Iranin presidentin - Ahmadineyad non é o presidente do Irán
۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

تغییر در کتاب های درسی

خبرگزاری هرانا : حدف و اعمال نظرهای جدید در کتب درسی و دانشگاهی، کماکان ادامه دارد.


به گزارش جنبش راه سبز به نقل از اخبار روز، به تازگی عکسی از روی جلد کتاب فارسی سال اول دبستان منتشر شده است که به نقشه ایران اختصاص یافته است اما در این تصویر که دریای عمان و دریای خزر به رنگ آبی در جنوب و شمال نقشه دیده می شود، نشانی از آب های خلیج فارس نیست.

این اقدام دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی در حالی صورت گرفه است که در سال های اخیر مناقشه کشمکش بر سر حذف نام فارس از خلیج بارها به یک موضوع مهم رسانه ای تبدیل شده و حتی نهادها و مقامات رسمی ایران نیزوارد موضع گیری های مکرر در این زمینه شده اند.

بس از اجرایی شدن این تصمیم ختی سایت های خبری منتسب به جریات اصولگرا نیز به اعتراض واداشته شدند. سایت فردا در این زمینه نوشته است: معلوم نیست این اقدام سوال برانگیز و حاتم بخشی به کشورهای عربی با چه توجیهی صورت گرفته است.

در کش و قوس اعتراضات و بحران های پس از انتخابات، این سومین بار است که نهادهای تصمیم گیر اقدام به ایجاد تغییر و تحول اساسی در کتب درسی و دانشگاهی کرده اند.


حذف برخی دروس علوم انسانی
پیش از این پژوهشگاه علوم انسانی، اعلام کرده بود پس از بررسی سرفصل ها و دروس علوم انسانی دانشگاه ها، برخی از این دروس دانشگاهی حذف شده اند. به گفته حمیدرضا آیت اللهی ، رئیس این پژوهشگاه، این اقدام بر اساس رهنمودهای رهبری و به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است.

مقام رهبری جمهوری اسلامی در سخنانی ضمن انتقاد جدی به تدریس برخی دروس علوم انسانی، اعلام کرده بود تدریس بسیاری از این علوم در دانشگاهها موجب ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی دانشجویان خواهد شد. وی گفته بود: «بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هائی است که مبانی آن ها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.»

پیش از سخنان رهبری، سعید حجاریان تئوریسین اصلاح طلبان نیز در دادگاه متهمان پرونده انتخاباتی طی سخنانی که به عنوان اعترافات وی مطرح می شد تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها را مورد انتقاد قرار داد و سپس در یک برنامه تلویزیونی نیز مشابه همین سخنان آیت الله خامنه ای بر زبان حجاریان جاری شده بود و در نهایت پس از تمامی این مراحل حذف برخی از دروس علوم انسانی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

حذف شاهان ایرانی
دیگر اقدام حذفی در این حوزه از سوی رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش به اطلاع افکار عمومی رسید که طی آن یعقوب توکلی به خبرگزاری مهر گفته بود: در کتاب های تاریخ جدید در مقاطع راهنمایی و متوسطه با رویکرد فرهنگی و تمدن پرور جایگزین تاریخ نگاری های سیاسی و نظامی و پادشاهان و جنگ ها می شود و با این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیز خان مغول یا سلطان محمد شاه و پادشاهات دیگری از این قبیل حذف می شوند.

پس از انتشار این خبر، کارشناسان تاریخ و تعلیم و تربیت اعتراضاتی را مکتوب کرده بوده اند که طی آن وزارت آموزش و پرورش به تلطیف فضا بر آمد و اداره کل برنامه ریزی و تالیف کتب درسی برای تلطیف فضا چنین پاسخ دادند: به دلیل اینکه در تاریخ، تنها نام پادشاهان و جنگهای آنان و زمان ورود و خروج آنان آمده و کمتر به تمدن ایران پرداخته ایم، در نظر داریم چهره های علمی آن زمان و عملکرد فرهنگی و افتصادی سلسله هاهای مختلف را در کتار سایر موارد وارد کتاب های درسی کنیم.

برخی از صاحب نظران معتقدند تشابه سازی شاهان گذشته با رفتارهای برخی از حاکمان و نهادهای قدرت در شرایط کنونی ایران توسط دانش آموزان، نهادهای تصمیم گیر را بر آن داشته تا در متون کتاب های تاریخی دست برده و چنین تصویرسازی هایی را از فضای آموزشی حذف منند. بر این اساس برخی ها متذکر شدند به جای حذف رفتار شاهانه و منش های دیکتاتوری در سیستم فعلی، ترجیح داده اند شاهان و دیکتاتورها را از کتب درسی دانش آموزان حذف کنند.

صادق آینه وند، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه گفت: تاریخ امری واقع است که اتقاق افتاده است و باید با تمام جزئیات نگاشته شود. اگر وزارت آموزش و پرورش در قصد نگارش تاریخ، علم، ملل و تمدن را دارد.

حذف برخی از دروس علوم انسانی در مقطع دانشگاهی، حذف شاهان و پادشاهان در مقطع راهنمایی و متوسطه و در نهایت حذف خلیج فارس از در مقطع دبستان اقدامات جدید دولت احمدی نژاد است که ظاهرا تاکنون خود رئیس دولت و یا وزاری مربوطه به صورت رسمی در خصوص دلایل و انگیزه های اصلی این شیوه های حذفی اظهار نظر نکرده اند.



0 نظر ثبت شده:

ارسال یک نظر

ارسال به بالاترین Balatarin ارسال به دنباله Donbaleh ارسال به فیس بوک

سایر اخبار را در اینجا بخوانید